fakta
Ekvatorn går genom södra Uganda. Klimatet är tropiskt. Temperaturen är normalt över 20 grader även på natten. År 2012 lärde jag, Per Erik, känna Specioza som var utbytesstudent vid Linneuniversitetet från Uganda. Hon hade blivit arbetslös efter att skolan hade stängt där hon arbetade på grund av att föräldrar inte hade råd att betala skolavgifterna. Hon fortsatte då att studera och blev så småningom utbytesstudent. Hemma hade hon och hennes make att ta hand om 10 barn av vilka hon fött tre själv
Ungefärliga fakta. Uganda är ett av världens fattigaste länder och i samma utvecklingsfas som Sverige runt år 1900.
Bananer är stapelföda som potatis en gång var hos oss. Denna typ av banan kokas och mosas och serveras ungefär som potatismos.
Marken är bördig och lättodlad. Flera skördar kan tas under året. Ingen konstgödsel används men en del bekämpningsmedel. De stora frukterna längst ned är Jackfruit, en sorts brödfrukt. Kan väga 8 kilo.
Infrastrukturen är outvecklad och mer outvecklad ju längre bort man kommer från huvudstaden Kampala. Mycket transporteras på cykel, åsnedragna kärror och motorcyklar. 50-80 år gamla fordon (t ex Volvo- och Scanialastbilar) är vanliga.
Winston Churchill utnämnde Uganda till samväldets pärla. Engelsmännens plan var att Uganda skulle försörja England med bomull.
Safaris till de dimhöljda bergens gorillor är en viktig exportprodukt.
År 2016 besökte jag Ndoragi tillsammans med Sylvia Ivarsson. Novatus far Josef och hans hustru. Knästående kvinnan är hans dotter som hälsar på sin far. Specioza är i förgrunden. Första gången jag träffade Josef och hans familj uttryckte han sin glädje över att en vit man gästade hans hus. Det hade aldrig hänt innan. När Josef föddes fanns det inte någon folkbokföring så han visste inte riktigt hur gammal han var.
Josefs robustakaffe som han var bra på att odla. Det gav inkomster till att låta en av hans söner, Novatus, gå i skola hela vägen till universitet. Hans son var år 2012 en av de fem som dittills (2012) gått i skola från byn Ndoragi.
Novatus och Speciosa pekar ut den mark de vill bygga en skola på . De frågade mig om jag ville hjälpa dem med skolprojektet och jag sade ja. Strax innan hade jag sett 30 barn sitta på en gårdsplan och de övervakades av en barsk kvinna. De bara satt där för det fanns ingen skola enligt mina vänner. Vårdnadshavarna var på arbete i bananplantagerna.
De två vuxna som bott i detta hus hade dött i AIDS. De hade uttryckt ett hopp om att deras hus kunde användas som skolhus. En man försökte men skolan med 38 elever lades snart ned på grund av resursbrist. Observera att barnen längst till höger har stora uppsvällda bukar.
Även vitaminbrist kan förkomma på grund av ensidig kost trots förekomst av all näring i miljön en människa kan behöva. När en vårdnadshavare är okunnig, sjuk eller saknar mark blir maten ofta ensidig men tillräcklig kalorimässigt sett. 10 - 15 barn eller fler i ett hem förekommer. När föräldrar dött i sjukdom så kommer barnen till en släkting som redan har många barn eller till mor eller farföräldrar.
När jag första gången kom hem efter besök i Uganda talade jag om för släkt och vänner att jag skulle vara med och starta en skola i Uganda. Då ville de vara med och stötta projektet. I november 2012 kom vi igång med bygget av ett skolhus. De kraftiga regnen gjorde dock att vi snart förstod att skolan inte skulle bli färdig till skolstarten i februari. De förhoppningsfulla vårdnadshavarna blev ledsna.
De mest föreslagna vårdnadshavarna tog saken i egna händer och reste raskt ett provisoriskt skolhus. Skolan kunde öppna några veckor försenad.
Dass som occkså visar den urgamla byggnadstekniken med koskit och den lokala leran som soltorkar behövdes förstås.
Några barn från den nyöppnade skolans start. Det var 55 elever vid från början. Lärare som på i huvudsak volontär bas ville deltaga i skolprojektet rekryterades. De fick mat, säng och lite lön när det fanns pengar. Numera är det 12 lärare och lärarkandidater som får lite lön regelbundet.
Den provisoriska byggnaden har vissa akustiska problem. Till en början var det problem med vind och regn. Den fick så småningom fönsterluckor. Byggnaden används fortfarande till undervisning.
Stämningsbild från dagis (nursery). Skolan omfattar med våra mått mätt åldrarna från 4 år till och med mellanstadiet. Barnen placeras i klasser efter kunskaper inte ålder.
Stämningsbild lågstadiet. Engelska är det officiella språket i Uganda. Barnen kan ingen engelska när de börjar skolan. De lär sig successivt engelska. På mellanstadiet undervisas enbart på engelska.
Vid mitt besök år 2014 var till min förvåning elledning dragen. Ingen var dock inkopplad på elnätet två år senare.
År 2014 vid mitt besök var halva permanenta bygganden i bruk för undervisning.
Skolinspektionen förelade oss att bygga en "riktig" toalett. Landskapet ar pastoralt med herde och allt som ni kan se.
Fem flickor i en bänk det klarar inte pojkarna.
Resursbristen har varit konstant sedan skolan startade. Här är dagis och en lågstadieklass i samma klassrum. 39 barn tillsammans. Två lärare något utmattade vid mitt besök. Ville främst ha undervisningsmaterial av allt de kunde önska sig av skolan.
I Uganda har man två pedagogiska metoder. Eleverna antecknar vad läraren skriver på tavlan och man lär sig genom att lära sig talramsor utantill.
År 2015 kunde denna byggnaden (Margareta block efter min syster Margareta som bidrog till bygget) tas i bruk. Det dyraste i ett bygge är takplåtarna som köps från Kina och fraktas 150 mil på lastbil från Mombasa i Kenya. Takplåtarna är dock av mindre bra kvalitet. Totala kostnaden för detta bygge när det är färdigt blir ca 125 000 kr. Barnantalet är år 2015 ca 160 barn. Lite mer än hälften av alla barn i byn går 2015 i skolan.
Från början var det jordgolv i alla rum. De behövdes vattnas varannan dag för att inte damma. Damm gjorde att en del barn fick astma. Å andra sidan fick en del barn snäckfeberinfektioner via parasiter i som trivs i blöt jord. Numera är alla golv av betong.
Vattenkranen tog ett år att koppla in trots att ledningen går i marken vid häcken. Hela byn delar på vattentillgången så det är ofta det inte finns något tryck. Vid torrtid är det inget vatten alls på flera månader. Man måste då ha cykel, åsna eller bil för att få vatten till skolan om man inte är kvinna då bär hon vatten i en dunk på huvudet.
År 2016 var det stor brist undervisningslokaler. Då och då blåste taket av men då blev ljuset inne bättre. Barnantalet närmade sig år 2016 200 elever i skolan.
Hur skolan såg ut när jag och Sylvia kom dit i september år 2016. Margareta block var rest men inte färdigt. En grupp festklädda föräldrar hade samlats till festdagen för mitt besök. Alla i byn var inbjudna även de vuxna och barn som inte var med i skolan var inbjudna.
De mest välklädda och samtidigt respekterade sätter sig längst fram och de mindre situerade med hål kläderna längst bak. I bakgrunden börjar barn köa upp till sin mugg majsvälling.
Några elever har sverigetröjor på vid Sverigebesök. Alla barn får en mugg majs eller bönstuvning till tidig lunch. En del barn får inte mat hemma.
Köksstandarden tillåter endast servering av nyligen kokt mat. Numera finns det ett matskjul på skolans mark som är låsbart.
En hantverksgrupp bildades på initiativ från Hemslöjden i Växjö. Deras högkvalitativa hantverk har stödföreningen sålt. Hälften av pengarna vi får in på detta sätt går till skolan och andra hälften till nyttigheter för byn. Till exempel festbord som de hyr ut.
Lärarna fick inte använda elevernas toalett enligt myndigheterna så det var bara att bygga en toalett till.
Inspektion av nya bygget med 4 klassrum och ett administrativt rum. Denna byggnaden byggs med en förstärkt konstruktion för att säkert stå emot regnstormarna som under regnperioden får hög fart från dalen nedanför skolan. Vid blåst blir det då relativt lugnt på skolplanen.
Besöksdagen högtidlighölls med ett antal tal, framträdande, lekar, teater av elever etc. De tal som framfördes tolkades till lokala språket eftersom de vuxna i allmänhet inte förstår engelska. Likaså tal på lokala språket tolkades till engelska.
Kulturell skolning i lokala framförandetraditioner ingår i undervisningen. Mycket uppskattat från oss åhörares sida.
Barnens teaterspel framför för hur vårdnadshavare bör bemöta sina barn när de möter svårigheter i skolan och som barn. Föräldraundervisning kallar vi det men här av barn.
Samma här. Läraren med ryggen mot fotografen uttryckte att han mycket hellre jobbar här på Ndoragiskolan nästan utan lön än i de statliga skolorna med 100 elever per klass. Här känner han att han uträtta något.
På resan 2016 gjorde Sylvia Ivarsson mig sällskap. Vi hade ungefär 75 kilo kläder med oss i våra resväskor. Här planeras utdelningen av kläderna till lärare och de mest behövande eleverna. Ett nästan omöjligt jobb om man inte vill väcka misshag bland mottagarna som fått för lite, fel kläder eller inga alls.
Denna flicka besökte skolan för första gången. Man kunde se en påtaglig skillnad på säkerhet hos barn som inte går i skola jämfört med de som gick i skola. Sylvia har efter mötet med dessa barn gjort stora insatser för de som inte av sociala skäl eller brist på mat, kläder och tvål inte har kunnat gå till skolan. Sylvia administrerar ett faddersystem för de som vill stödja och lära känna ett visst barn under en viss tidsrymd.
Nyfikna och som jag uppfattade det lyckliga skolbarn som tränger sig på varthelst jag tar fram mobilen.
Barn flockas runt Silvia i bakgrunden.
Denna flicka ville gärna börja gå i skolan. Vårdnadshavarna är sannolikt mycket fattiga och har ej haft råd att tvätta flickans fina klänning.
Genom Silvias extraordinära insatser har här en grupp barn som inte tidigare gått i skolan fått skoluniform eller kläder och utrustning för att gå i Ndoragiskolan. En del har fått tvål. En stor utgift för skolan är skrivhäftena som är dyrare och sämre än kollegieblock här i Sverige.
Första gruppen elever som fått något som kan kallas lärobok år 2017.
I oktober 2014 bildades Parent's Hope Stödförening i Sverige med syfte att samla in pengar till skolan. För år 2018 är insamlingsmålet 100 000 kr, det kommer förhoppningsvis att överskridas. Vi anordnar aktiviteter som loppis, lotterier, torgförsäljning och försäljning av hantverk som en hantverksgrupp tillverkar till förmån för byn och skolan för att nämna några aktiviteter. Det finns många små givare men ingen större institution. Dock har vi fått 20 000 kr av Lions i Rottne.
Bostadsstandarden är blandad men ibland låg eller mycket låg.
Specioza och Novatus familj. De har råd att ha sin dotter Spera på internat i utkanten av staden Mbarara, där de bor. Då får barnen träffa föräldrarna på lördagseftermiddagen varannan vecka. Mbarara är tredje största stad i Uganda med 200 000 invånare. Mbarara University of Sience and Tecknologi (Must) hade samarbets- och studentutbytesavtal med Linnéuniversitetet. Specioza och Novatus undervisar på Must.
Det är lugnt.
Från Mburu Lake National Park.
Från Queen Elisabeth National Park.
Full optisk och digital zoom för denna bild. Giraffer kan verkligen beta bland törnen.
Brun Zebra.
Sylvias stöd till uppsökande och stöd av barn som ej går i skola har resulterat bland annat i att dessa barn nu har börjat skolan.
Den andra permanenta byggnaden tagen i bruk 2018.
Ca 230 barn är med på denna bild. I november examinerades de första 9 eleverna från Ndoragiskolan med goda betyg. Nu har de Primary School certifikat och kan gå vidare till högstadium, Secondary School. Om de inte gör det kan de bli entreprenörer i sin hemtrakt då de kan läsa, skriva och räkna. De kan deltaga i skapandet av ett bättre samhälle.
Huvudlärarens rum. Specioza och Novatus fungerar som rektorer medan huvudläraren sköter den dagliga driften. I detta rum finns en lampa som gör att lärarna kan förbereda sig kvällstid. Lampan drivs av en solcell och elen lagras i ett batteri.
För att råda bot på vattenbristen har vi byggt en vattentank. Den kan fyllas när det finns vatten i ledningen, men kan också ta till vara vatten från taken genom sin placering. För att få bättre vattenkvalitet kan det bli aktuellt att borra en brunn i dalen nedanför och pumpa vatten till tanken.
De 12 lärarna önskar mer undervisningshjälpmedel men lyckas ändå utbilda de 293 eleverna.
Hej då!
Skolans vapen.